Connect with us

World News

Major Chinese Media Group in Melbourne to Be Liquidated

Brittany Jordan

Published

on


One of Australia’s largest Chinese-language media groups—which has links to Beijing—has been seized by liquidators.

Ostar International Media Group, which is based in Melbourne, runs eight Chinese and English-language radio stations, 11 Chinese newspapers, and an online television program. Its most prominent program is the 3CW radio station in Melbourne.

The group’s owner, millionaire Jiang Zhaoqing—or Tommy Jiang—was revealed to have links to the Chinese Communist Party and was invited as a special guest in 2011 to visit Beijing and attend the Chinese People’s Political Consultative Conference.

Ostar owed $5.6 million, including $550,000, to the Australian Taxation Office, according to the liquidation report.

The group also owed funds to media licensing businesses JLS Media ($287,000) and Geelong Broadcasters ($64,000). In addition, the Northeast Chinese Chamber of Commerce was owed $100,000.

Residents of a Southbank townhouse complex in Melbourne, Australia, have been ordered to isolate and get tested on June 14 after 2 positive COVID-19 cases were linked. (Neil Morrell/Pixabay)

Ostar’s media outlets are known for towing a fairly pro-Beijing line. In March 2020, one online news site owned by Ostar defended Beijing’s handling of COVID-19 after Victorian state Member of Parliament Bernie Finn published a series of Facebook posts criticising the Chinese regime.

Jiang’s other business, Global CAMG Media Group, remains solvent, however.

Global CAMG is 60 percent owned by Guoguang Century Media Consultancy, which in turn, is owned by Chinese state-owned media giant, China Radio International (CRI)

CRI’s Sydney Bureau Chief Li Dayong left Australia after allegedly being questioned by the Australian Security and Intelligence Organisation.

The seizure of Ostar comes following the release of new reports revealing the full extent of Beijing’s influence or control over Chinese-language media in Australia.

In December, the Australian Strategic Policy Institute found that 12 out of the 24 largest traditional Chinese media outlets in Australia were run by executives with links to the United Front Work Department, Beijing’s foremost overseas infiltration organ.

An additional four outlets were directly owned or received financial support from Beijing.

The report complemented earlier revelations by Australia’s peak intelligence body, the Office of National Intelligence, that the CCP had influence or control over two-thirds of online Chinese news media.

Former Acting Immigration Minister Alan Tudge warned last year that “malign information or propaganda” was being spread through ethnic media in the country, including outlets “controlled or funded” by state players.

Brittany Jordan is an award-winning journalist who reports on breaking news in the U.S. and globally for the Federal Inquirer. Prior to her position at the Federal Inquirer, she was a general assignment features reporter for Newsweek, where she wrote about technology, politics, government news and important global events around the world. Her work has also appeared in the Washington Post, the South Florida Sun-Sentinel, Toronto Star, Frederick News-Post, West Hawaii Today, the Miami Herald, and more. Brittany enjoys food, travel, photography, and hoarding notebooks and journals. Her goal is to do more longform features journalism, narrative writing and documentary work, and to one day write a successful novel and screenplay.

Copyright © 2021 Federal Inquirer. All rights reserved.